هر گناهی پلی است به سوی گناه دیگر، خوب می دانیم که اگر یک دروغ بگوییم برای پنهان کردن آن باید چندین دروغ دیگر هم بگوییم، و حتی ممکن است قسم دروغ هم بخوریم و این زنجیره ادامه دارد، تا به خودمان بیاییم ،می بینیم مجموعه ای از گناهان جمع کرده ایم، برای پنهان کردن یک دروغ به ظاهر کوچک.
اگر طبق دستور ائمه علیهم السلام ، ما مرتبا مراقبه داشته باشیم و در پایان هر روز اعمالمان را خودمان قضاوت کنیم ، می بینیم که در طول روز گناهان بسیاری مرتکب می شویم.
ممکن است بارها و بارها توبه کرده باشیم با مراقبت سعی کرده ایم دیگر اشتباهاتمان را تکرار نکنیم، اما باز در این مبارزه شکست خورده ایم، باز به خود می آییم می بینیم یک روز دیگر گذشت و ما چقدر غیبت کرده ایم، دروغ های ریز و درشت گفته ایم، در برخورد با نامحرم مواظب نبوده ایم ، نمازمان را به گونه ای شایسته نخوانده ایم و ....
این تنوع گناهان و توبه های شکسته ، ممکن است حسابی روحیه ما را به هم بریزد که خوب بودن و گناه نکردن ممکن نیست.
در این میان خداوند مهربان ، با فضل و رحمت بی انتهایش ما را خطاب قرار می دهد و می فرماید: «بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».( زمر، 53)
گناه و معصیت، مانند لجن زار متعفنی است که انسان، هر چه بیشتر در آن فرو می رود، خود را به نابودی نزدیک می کند، اما توبه و تصمیم جدی انسان به ترک گناه حرکت به سوی نجات و خود یک پیروزی بزرگ است که درهای رحمت الهی را به روی انسان می گشاید. کسی که به این مرحله (توبه) رسیده به پیروزی بزرگی دست یافته است، و باید سعی کند انگیزه خود را برای مبارزه با گناه، قوی تر نماید، و برای همیشه این حالت را در خود حفظ کند.
نکته بسیار مهم در این راه، استعانت از لطف و عنایتی است که خداوند نسبت به توبه کنندگان دارد؛ زیرا توبه واقعی همه مبغوضیت های گناه و عقوبات اخروی و آثار منفی آنرا در پیشگاه خداوند از بین می برد.
گناه و معصیت، مانند لجن زار متعفنی است که انسان، هر چه بیشتر در آن فرو می رود، خود را به نابودی نزدیک می کند، اما توبه و تصمیم جدی انسان به ترک گناه حرکت به سوی نجات و خود یک پیروزی بزرگ است که درهای رحمت الهی را به روی انسان می گشاید
توبه درمان درد گناه
بعد از انجام گناه، خداوند به کسانی که پشیمان می شوند و به فکر اصلاح و جبران می باشند وعده آمرزش و حتی پذیرش بیش از گذشته می دهد. تا آدمی با امیدواری به رحمت بی پایان خدا هر چه سریع تر و پایدارتر به راستی و درستی گرایش پیدا کند.
و پیامبرش فرمود: «التائب من الذنب كمن لا ذنب له؛ توبه كننده از گناه همانند كسی است كه گناهی نكرده است» (بحار ج 2 ص 154)
این ایام فرصت مناسبی است برای توبه کردن ، چرا که ماه بارش رحمت های خداوند است ، و ما مهمان خداوند متعال هستیم .
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای ابوحمزه (دعای بسیار شیرین و جالب سحر) عرض میکند:
«فلو اطلع الیوم علی ذنبی غیرک ما فعلته و لو خفت تعجیل العقوبة لا جتنبته لا لأنک أهون الناظرین الی و أخف المطلعین علی بل لأنک یا رب خیر الساترین و احکم الحاکمین و أکرم الأکرمین ستار العیوب غفار الذنوب علام الغیوت تستر الذنب بکرمک و توخر العقوبة بحلمک فلک الحمد علی حلمک بعد علمک و علی عفوک بعد قدرتک» ؛
خدایا! اگر کسی غیر از تو بر گناه و انحراف من با خبر میشد، آن را انجام نمیدادم و اگر تعجیل عقوبت گناهم میترسیدم، باز هم از آن اجتناب مینمودم. خدایا! این امر به خاطر این نیست که تو از همه کسانی که ناظر به من هستند، کم ارزشتری یا آن که آگاهی تو از همه بر من کمتر است؛ بلکه آنچه به من جرأت داده، این است که تو ای پروردگار از همه سر پوشتری و از همه کریمتر و جوان مردتری؛ ستارالعیوبی، غفار الذبوبی، علام الغیوبی به بزرگواری خود گناه مرا مخفی نگه میداری و کیفرم را به تأخیر میاندازی، چون بردباری.
خدایا! سپاس تو را باید به جا آورد، که بر گناهم آگاهی و بردباری میکنی. قدرت و توانایی و کیفر داری و باز هم گذشت میکنی.(اوصاف روزه داران شرح - خطبه شعبانیه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم))
اگر از طرف خدا توبه پذیرفته نمیشد و گناه کار، امید به عفو و بخشش نداشت و به مجرد این که انسان مرتکب معصیت و نافرمانی میشد، میدانست که کیفر میشود و عذاب میبیند و به جهنم میرود و در هیچ صورت و تحت هیچ شرایطی از او گذشت نخواهد شد، مسلماً به گناه جری میشد و هر روز گناهان بیشتری انجام میداد تا آن جائیکه برای گناهانش حد و مرزی مشخص نمیشد.اما خداوند متعا فرصت دوباره به ما می دهد ، تا اگر خطا کردیم بازگردیم و دوباره بندگی کنیم و انسان باشیم.
tebyan